Onderbouw

 

Het jonge kind ontwikkelt zich vooral door spel. Daarom wordt in de onderbouw zoveel mogelijk spelenderwijs aangeboden. We hebben een ruim lokaal met veel licht en een ruime hal met mooie speelhoeken. We gaan regelmatig op pad ‘de wereld in’. Leren doe je niet alleen op school.

Er is allerlei speelmateriaal in het lokaal en in de hal aanwezig. Kinderen kunnen naar hartenlust bouwen met grote blokken, constructiemateriaal, techniekmateriaal, knutselen, puzzelen, leerzame spelletjes doen, in de hoeken spelen etc. We besteden veel aandacht aan zelfstandigheid en zelfvertrouwen. Je kunt, ook al ben je klein, namelijk al heel veel zelf. Lukt het niet zelf, dan kun je elkaar altijd om hulp vragen. Het is fijn elkaar te helpen en samen tot een oplossing te komen.

De kinderen van groep 3 zitten ook in de onderbouw, ook zij kunnen nog veel spelend leren. Ze gaan nog fijn veel mee buiten spelen, waardoor de overgang naar het schoolse leren soepel verloopt. Einddoel van de onderbouw, naast de ontwikkeling van het individu en de sociale ontwikkeling, is dat kinderen leren lezen en dat de basis van het getalbegrip en het rekenen is gelegd. Kinderen van groep 3 die al meer aankunnen, kunnen op momenten in de week aansluiten in de middenbouw. We proberen zo optimaal mogelijk een doorgaande ontwikkelingslijn vorm te geven.